Social representations of ecuadorian migration in fictional cinema between 2001 and 2011
Abstract
In 1999 Ecuador faced one of the worst economic crises in its history which triggered an unprecedented wave of migration. It has been estimated that during this period more than one million Ecuadorians left the country seeking better luck in destinations such as Spain, Italy and the United States. Along with this social phenomenon, Ecuadorian cinematography was experiencing a true revolution, thanks to the development of new technologies, among other factors. This new Ecuadorian cinema of the twenty-first century could not remain oblivious to a phenomenon as shocking as migration and included it naturally in its narratives as if it were social testimony. The main objective of this article is to evidence these representations of the migratory phenomenon, a product of the 1999 economic crisis, present in the fictional feature films of the subsequent decade.
Antropología Cuadernos de Investigación opera bajo licencia Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0). Esta licencia permite copiar y redistribuir el material en cualquier medio y formato, adaptarlo, transformarlo y construir a partir del material para cualquier propósito (incluso comercial) siempre y cuando se atribuya la autoría de manera adecuada, es decir, dar el crédito apropiado de autoría, proveer un link para la licencia e indicar si se realizaron cambios del contenido. Se pueden consultar todos los detalles aquí
Los derechos de autoría son de propiedad exclusiva de los autores y autoras sin ninguna restricción de su propiedad intelectual. Los autores y autoras están en libertad de difundir su artículo en cualquier otro medio, repositorio institucional, en un libro o revista, siempre y cuando se anote que el artículo fue publicado por primera vez en la Revista Antropología Cuadernos de Investigación, número, año de publicación, sección y número de páginas. El artículo puede ser depositado en dichos repositorios en cualquiera de sus versiones, ya sea en la versión enviada, aceptada o publicada.